Na temat pomp hydraulicznych

dużych mas ziemi. Czasami trzeba też wyrównać teren. Oczywiście można takie prace wykonać za pomocą narzędzi ręcznych - sprawdzi się to przy budowie altanki ogrodowej ale już choćby budowa domu znacznie przerasta możliwości jed

Na temat pomp hydraulicznych

Kopanie

Każda budowa obiektu usytuowanego na ziemi wymaga tak zwanych prac ziemnych. Najczęściej konieczne jest wykopanie odpowiednio dużej dziury w ziemni lub przemieszczenie dużych mas ziemi. Czasami trzeba też wyrównać teren.

Oczywiście można takie prace wykonać za pomocą narzędzi ręcznych - sprawdzi się to przy budowie altanki ogrodowej ale już choćby budowa domu znacznie przerasta możliwości jednego człowieka. Dlatego używa się koparek - kilka godzin i głęboki wykop pod fundamenty domu jest gotowy.

Tak samo jest z drogami. Ręcznie to można się pobawić w weekend i zrobić podjazd do garażu. Obecnie wszystkie drogi są budowane z użyciem wszelkich rodzajów maszyn budowlanych - od koparek i spycharek po maszyny transportowe.


John W. Page

Historia koparki jednonaczyniowej

Do czasów zastosowania napędu parowego korzystano z maszyn napędzanych siłą żywą. Jako pierwsze maszyny w działaniu przypominające koparki powstają różne rozwiązania pogłębiarek łyżkowych. To poprzez przeniesienie idei rozwiązań technicznych z tych maszyn na rozwiązania pracujące na lądzie, powstają projekty pierwszych koparek.

1726 ? koparka przedsiębierna Duboisa; maszyna napędzana układem kołowrotów; układ kinematyczny maszyny najbardziej zbliżony do współczesnych rozwiązań; projekt niezrealizowany gdyż zbyt wyprzedzał swoją epokę
1753 ? koparka łyżkowa Belidora; maszyna napędzana przez deptak
1796 ? w Tyneside w Anglii Grimshaw zbudował przy wykorzystaniu maszyny parowej barkę do pogłębiania kanałów, jednak maszyna nie była typową koparką1
1835 ? amerykański mechanik William Otis skonstruował koparkę jednonaczyniową szynową z napędem parowym2, patent w lutym 1839
1870 ? zastosowanie lin stalowych zamiast cięgien łańcuchowych w osprzęcie roboczym koparek parowych
1874 ? firma Ruston, Proctor&Co opatentowała pełnoborotową koparkę parową
1880 ? Ralph R. Osgood opatentował w Stanach Zjednoczonych koparkę zgarniakową3
1881/2 Sir W.G. Armstrong & Co podjął się zaprojektowania i wyprodukowania pierwszej na świecie koparki parowej hydraulicznej; zbudowano tylko kilka egzemplarzy, lecz nie nastąpił dalszy rozwój napędów hydraulicznych koparek przez następne 70 lat
1884 ? pierwsza koparka z obrotowym nadwoziem wyprodukowana przez ?Whitaker & Sons? z Leeds
1890 ? firma Osgood zbudowała koparkę szynową zasilaną 2 silnikami elektrycznymi
1903 ? zastosowanie cylindrów parowych do napędu osprzętu koparki4
1904 ? John W. Page uzyskał patent na łyżkę i olinowanie do koparki zgarniakowej5; rozwiązanie techniczne stosowane praktycznie w niezmienionej postaci do chwili obecnej
1908 ? pierwsza koparka parowa z gąsienicowym układem bieżnym wyprodukowana przez firmę Bucyrus
1910 ? pierwsze koparki zgarniakowe napędzane silnikami spalinowymi; produkowane przez firmę Menigham Machine Co6
lata 30. XX w. ? powszechne zastosowanie silnika wysokoprężnego jako źródła napędu w koparkach linowych; rozwój technologii tworzyw sztucznych dał pierwsze próby zastosowania tej technologii w uszczelnieniach napędów hydraulicznych7; pierwsze próby wykorzystania napędu hydraulicznego wykonane w 1935 przez La Plante Choate w spycharce firmy Caterpillar
1952 ? pierwsze koparki gąsienicowe w Polsce
1954 ? firma Atlas Weyhausen zastosowała napęd hydrauliczny w osprzęcie roboczym koparki, podobne rozwiązania zastosowała firma Liebherr, lecz pierwszą w pełni hydrauliczną koparkę skonstruował firma Demag (koparka B504)
1958 ? pierwszy w Polsce prototyp koparki hydraulicznej skonstruowany w zakładach Waryńskiego


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka


Ciągnik uniwersalny

Ciągnik kołowy

Ciągnik kołowy (potocznie: Ciągnik uniwersalny1) ? pojazd kołowy przystosowany do ciągnięcia pojazdów bądź urządzeń nieposiadających własnego napędu.
Współczesny ciągnik kołowy, czyli traktor John Deere

Ciągniki kołowe dzielą się na jedno- i dwuosiowe. Najbardziej rozpowszechnionym klasycznym rozwiązaniem konstrukcyjnym jest ciągnik dwuosiowy z napędzaną tylną osią, oznaczony symbolem 4K2. Symbol ten tłumaczy się: 4K ? ciągnik 4-kołowy, 2 ? napędzane dwa koła.

Stosowane są też ciągniki 4-kołowe z napędem na wszystkie koła. W takim przypadku rozróżnia się dwie grupy:

4K2a ? ciągnik z uzupełniającym przednim napędem (koła przednie są mniejsze od kół tylnych)
4K4 ? ciągnik z dwoma napędami (gdy wszystkie koła mają jednakowe wymiary).

Firmy zagraniczne używają odpowiednio oznaczeń 2WD (ang. 2-wheel drive) i 4WD.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ci%C4%85gnik_ko%C5%82owy